mandag 26. november 2007

De første dagene i Costa Rica

"Se der a! Der står det en ismann og tisser", sa Inger Lise i det taxien kjørte ut på "motorveien" ut av León. Jeg begynte å grine for 3. gangen den dagen, for hun kunne egentlig ikke sagt noe mer passende som et avskjed til León. León var en overraskelse rundt hvert hjørne, som for eksempel tissende ismenn.

Turen ned til Costa Rica gikk bra nok. Smertefri grensekontroll (nytt stempel i passet! Men hvor står det at det er Costa Rica mon tro?), regnbue, fullmåne og iskald buss. Kan ikke skylde på at jeg ikke var forberedt heller - hadde på meg tskjorte, bomullsgenser, fleecegenser og hettegenser. For å ikke glemme lakenposen jeg surra rundt meg, og sokkene på føttene. Vi spurte pent om sjåføren kunne sette opp varmen, men fikk til svar "Muy caliente, muy caliente" - veldig varmt, veldig varmt! Det skulle gått an å varme seg på lysene utenfor. I motsetning til Nicaragua, har ikke Costa Rica noen strømkrise, (her kunne jeg lagt ut i det lange og brede om hvorfor Costa Rica er et så mye rikere land enn Nicaragua, selv om de ligger ved siden av hverandre, men jeg er faktisk drittlei av Latinamerikastudier nå) og siden det er jul så er det jo klart at julebelysningen skal opp. Overalt blinker det i røde, gule og grønne lys. På tak står det nisser og reinsdyr. Mamma hadde nok blitt helt vill og sagt "Se der, Gøril! Se der, Gøril! Næ, se på den a, Gøril!"

Da vi kom frem til Tica-buss terminalen fant vi Esteban, en costaricansk venn, og vi kjørte et lite stykke ut av byen, til huset "hans". Da vi kom frem var det god grunn til å si "Se der a!". Vi måpte gang, på gang, på gang. Det er veldig fint her. Gidder ikke å forklare mer enn det som sto i forrige innlegg - dere skal få se bilder en gan internetten vil funke bra nok til å kunne laste opp noen! Det skal aldri fungere knirkefritt når man er i Latin-Amerika. Noe har jeg da lært ...

Så i går ble dagen brukt på grilltapas ved bassenget, tusen ord på hjemmeeksamenen, 3 varme dusjer (jeg kunne bare ikke dy meg!), en dritgod hjemmelaga biff med poteter som ikke var friterte!, et glass rødvin - og jeg så på månen gjennom teleskop for første gang. Vi prøvde å lære Esteban om norske stjernebilder. Han lærte oss om kaninen på månen. Har dere sett den? Her så ligger mannen (He is lying :p), og i stedenfor er det en kanin som står. Fin <3 Før vi tok kvelden prøvde vi å lære Esteban "Idyll", og vi introduserte han for flere norske artister. Vi regna med at han hadde hørt om A-ha, men vi ble litt overraska da han dro frem noen sanger med Röyksopp og Kings of Convenience på iPoden sin og sa at han hørte på det, og faktisk likte å høre på det.

I dag har Kaja, Inger Lise og jeg vært på shopping, mens Esteban har vært på jobb. Shopping er også noe som er annerledes i Costa Rica enn i Nicaragua. På torsdag prøvde en kjole under en trapp sammen med noen esker, med bare et lite stoffstykke som forheng. I dag har jeg vært en tur innom Zara, Mango og en haug butikker som selger Quicksilver og Billabong. Litt overraska ble vi jo når vi så at det var europeisk mote i butikkene - det vil si ullgensere og haugevis av kåper (- og null shortser, som var det jeg var på jakt etter). Det var da jeg kom på at jeg drømte i natt at jeg ikke klarte å velge hvilken vinterjakke jeg ville ha på meg, og at jeg forklare alle hvor jeg hadde kjøpt de. Crazy i hue! Prøvde en jakke i dag og, og den var så fin, og det var så sprøtt å ha på seg shorts og ulljakke, så jeg ba Inger Lise om å ta bilde av meg. Bare så dere vet det, i Costa Rica er det visst forbudt å ta bilder i butikken, så vi fikk en liten skjennepreken etterpå. Perdón, perdón señora!

Det var deilig å få kjøpt seg noen nye klær, selv om det ikke ble så mange som jeg hadde håpet på. De gamle klærne som jeg har hatt i León er ikke rene for å si det sånn. Tre måneder med svette, støv og kald vaskemaskin. Nei, orker ikke å tenke på det en gang.

Nå pusler Inger Lise med oppgaven, Kaja sover på sofaen under dyna, Esteban mekker kyllingsuppe på kjøkkenet i hovedhuset, og jeg sitter her og hører på musikk og nyter livet. I morgen må det bli noen flere ord på oppgaven, og noen runder i bassenget. Er litt bekymra for julematen som venter når jeg kommer hjem - jeg triller allerede!

Pura vida, amigos!