torsdag 18. oktober 2007

vannkrise og "vannkrise"

Det er nesten litt artig at Oslo-folka må koke drikkevannet sitt. Eller kjøpe flaskevann. Nå er det kanskje litt billigere med flaskevann i Nicaragua, i all fall for oss nordmenn, men for nicaraguanere, som bor i det 3. fattigste landet i Latin Amerika, så er ikke flaskevann billig.

Hverdagen min (og de fleste andre i Nicaragua) er å ikke drikke vann fra springen. I tillegg er den å finne en butikk som selger vann, eller å passe på å ha nok småpenger - er ikke alle butikkene som gidder å ta de store sedlene.

Vi slipper å koke vannet da - men det finnes ikke vann i springen mellom 8 og 16. Grunnen til det er enkel. Nicaragua produserer ca 400 megawatt energi om dagen, men trenger 500 megawatt før det er tilstrekkelig. Til sammenligning er det største daglige forbruket av strøm i Norge målt til 26000 megawatt; det setter ting litt i perspektiv. Her har de valgt å løse kraftkrisa ved å skru av strømmen og vannet mellom 08 og 16 sånn cirka (Hentet fra Tones blogg). Hvis jeg skal på do mellom det klokkeslettet så må jeg gå i "brønnen" etter vann, så jeg får trekt ned. Dusjing er det samme som å helle en bøtte vann over hodet. Kaldt vann. Aldri varmt. Tannpuss ... ja, da må man ha nok flaskevann i all fall.

Man vet ikke hvor heldige man er i Norge, før man blir fratatt litt luksus. Egentlig burde man ikke syte - å slite litt med vannet er hverdagen til over halvparten av jordas befolkning, og enda mer. Tenk på det neste gang du koker vannet ditt! Du skal ikke gjøre det resten av livet - kanskje ikke resten av måneden eller året heller. Snart får du tilbake det gode springvannet...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. (If he will be possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll I thankful, bye friend).

Anonym sa...

hmm... den kommentaren over her så litt suspekt ut..

Unknown sa...

Hei Gøril. Takk for flott reisebrev fra turen du og Ingunn hadde nordover. (I hvert fall det på kartet.)Jeg er glad dere er tilbake på skolen igjen. Vi, mormor og jeg syntes det hørtes nifst ut, men vi er begge enige om at dere må ha hatt en opplevelsesrik tur.Mormor ble ganske betatt av bildet med alle de fargerike garnhespene, hus i flotte farger og av deg. Ellers forlangte hun at jeg måtte lese høyt for henne alt du har skrevet.Hun vil ha fortsettelsen, sa hun da det tok slutt. Ellers er hun litt bekymra fordi du så litt tynn ut. Mormor ber oss hilse deg. Bjørg &Sigurd