torsdag 8. november 2007

Siste skoledag, skolevei og skolen

I dag har det vært den aller siste skoledagen i Nicaragua. På mandag er det skriftlig eksamen og på tirsdag er det muntlig. Jeg synes ikke det er lenge siden vi tok den første bussturen vår til skolen, og jeg tenkte at neste dag måtte jeg ta med kameraet for å ta noen bilder jeg kunne vise frem til dere. Snakk om treig - for nå kommer innlegget med hvordan skoleveien min er og hvordan jeg har det på skolen ...


Av og til starter vi dagen på Casa Protocolo. Det ligger i byen, og timen begynner 7.30.





Når timen(spansk grammatikk) er ferdig kl 9.15 står det en skolebuss og venter på oss på utsiden.

En gammel kirke vi kjører forbi. Vi lærte noe om denne den første helga vi var i León - den har en sol i taket for å blande indianerne og katolikkene. Eller noe i den duren.

Vi kjører ut av byen...

... og hester er et vanlig syn. Er det noen som har sett noen lukeparkere med hest før? Komisk!


En av de tusen pulperianene. Det er en liten butikk. Finnes kjempemange av dem i byen her. Grunnen til det er at mange nicaraguanere reiser til feks USA for å jobbe og tjene penger. Noen av pengene som blir sendt hjem, bruker familien til å investere i en butikk i "gangen" på huset sitt. Ganske sært det og. Men RICO's pulperia ligger på landet, og ser litt annerledes ut en by-pulperiane.

Sanna sniker seg ALLTID med på bussbildene mine!

Man tjener også penger på å male reklame på husene sine. Eskimo er iskremmerket i Nicaragua og er faktisk ganske god.


En annen buss. Våres er helt lik. Skolen eier to bussen av denne typen, og det finnes hundretusenvis av denne typen i hele Nicaragua.





Veien er veldig humpete. Noen ganger kjører bussen likesågodt utenfor veien, så vi skal unngå humpene.



Her går det egentlig ganske så fort!

Rett utenfor skolen ser det sånn ut.
Og så har vi kommet oss til skolen.

Casa Pelicano heter det der...



Fra inngangen.


Fra stranda.

Stillehavet - det er aldri stille, bortsett fra det sekundet da ingen bølger blir brutt - før det braker løs igjen. Synne og jeg er enige om at det er litt magisk :)

Inne på skoleområdet på forsiden av huset.

Klokka ca 11.30 får vi lunsj. Dette er fiskesuppe og lefse. Hørte jeg "nam"?

Timene har vi oppe. Ironisk nok har jeg kommet på gruppe med Ingunn og Line som jeg kjente fra før. Men det er bare koooos <3 onblur="try {parent.deselectBloggerImageGracefully();} catch(e) {}" href="https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKb2RqJfWHri8DeJPxV6T2kTsUzYJbGNRAQM_6UUusVWRh8U1bioGexu9bB2muYWVvC631fQNjyWWOaX28uQv9vPZlpkoGfQL-3zyIDtWPIFTrnu9ZFc-pNV5CFpbl7tgosK8k9mw4eo4/s1600-h/IMG_4905.JPG">Og dette er gruppelæreren min - Marveli. Hun liker Leonardo Di Caprio fordi han har pene øyne. Om jeg hadde spart på Titanic-plakaten min, så skulle jeg så absolutt ha gitt den til Marveli!

Og dette er tavla når vi har gruppetimer. Vi bruker den egentlig ganske lite....


Dette er et snodig dyr vi har på skolen. Om noen veit hva det er, så skrik ut. Vi kaller den bare rotta eller kenguruen eller "det ekle dyret vettu"... Men den er søt når den spiser da :) Også har vi et marsvin.

Bussen vender tilbake til byen kl 15.00 og kl 17.00. Turen tar ca 30 minutter - utmerket for en liten høneblund!

4 kommentarer:

Anonym sa...

EG VIL SJÅ MARSVIN!! :) Og eg syntes "det ekle dyret" ligna på ein forvokst Robin. Hihi.. Stå på Gøril. Glad i deg :)

Gøril sa...

Hehe, jeg har kalt marsvinet for Robin av og til... hihihi ... Men jeg fikk aldri tatt no bilde av det, for det var så kjemperedd. Stakk av med en gang det så kameraet.. og nå skal jeg jo ikke på skolen no mer :( Men det ligner på robinrobin, og er veldig glad i gress!

Karina sa...

Det ser skikkelig fint ut å være på en slik plass. Har det vært bra, synes du?

Gøril sa...

Ja, jeg har trivdes veldig godt i all fall. Finnes jo alltid negative sider og, men de positive er de fleste! :)