onsdag 5. september 2007

orkanen felix

Selv om pappa har full kontroll over hvor jeg befinner meg i forhold til orkaner, til en hver tid, forstår jeg godt at mange av dere ble skremt da dere leste overskriftene på VGNett i dag (eller går). Nicaraguanere som er drept og unntakstilstand.

Jeg har det bra, pust ut, men det er utrolig trist å vite at så mange av mine nye landsmenn har blitt tatt av orkanen. Det som er enda mer trist er at orkanen traff østkyset, den delen av Nicaragua som er aller fattigst. Det er her "negro"ene bor, og i Nicaragua har man colorsism - det vil si at hvis man er svart så er man skitten. Om man er den svarteste i familien er det liten sjanse for at man blir sendt på skolen. Og folk fra Vestkysten (hvor jeg bor) tenker på "negroene" på Østkysten som hekser og spedalske og hele pakka... Det er trist å tenke på at barna som bor på Østkysten ikke får gå på skole dette året, for alle skolene er ødelagte... Og ikke har de noe ly for regnet heller.

Her i León har vi merka orkanen med ørlite vind på stranda, frontnedbør i stedenfor konveksjonsnedbør, og regn nesten hele natta. I dag har vi hatt et tynt skylag over byen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det er godt å høre at du har det bra der nede!! Supert med denne bloggen din, for da kan vi følge med på ditt liv dere nede. Og jeg må innrømme at jeg ble litt skremt pga denne felix ja...Men godt å høre at det gikk bra med dere...:) Håper du får det supert , og koser deg masse!! Sove kan du gjøre en annen gang vettu:) hihi...Og jeg ser du har fått med deg himla mye av vær og klima...:) Jeg har det igjen jeg vettu...:) Kos deg!! Gla i deg! Klem Therese